HemOm PCBInventeringSaneringPCB i markRivningUtbildningSök företagHjälpmedelFrågorNyheterSökKontakta oss
Sanering
Fogmassor
Anmälan om sanering
Info till hyresgäster
Upphandling
Ansvar
Före sanering
Saneringsteknik
Skyddsåtgärder
Arbetsmiljö
Avfallshantering
PCB vid asbestskivor
Kvalitetssäkring
Ersättningsmaterial
Kostnader
Golvmassor
Isolerrutor
Kondensatorer
Rapportering
Fastighetsägarens dokumentation
Rivning
Markåtgärder
Information till hyresgäster och lokalanvändare

Inför en fog- eller golvsanering i en byggnad är det viktigt att informera de hyresgäster och lokalanvändare som blir berörda av åtgärderna. Det är viktigt att fastighetsägaren kan lämna saklig information och svara på frågor. Hyresgästerna ska informeras i förväg, helst vid två tillfällen, om den planerade saneringen.

Den första informationen bör innehålla uppgifter om:

  • Att man har funnit PCB i byggnaden.
  • Vad PCB är och vilka miljö- och hälsorisker detta kan innebära.
  • När företaget planerar att starta saneringsarbetet.
  • Hur detta kan komma att påverka hyresgästerna.

Det kan vara lämpligt att ordna en eller några informationsträffar där intresserade och oroliga hyresgäster kan få tillfälle att ställa frågor och direkt få svar.

Innan saneringsarbetet påbörjas behöver hyresgästerna få ny information. De behöver i god tid få veta när och hur de praktiskt kommer att påverkas, till exempel att de inte kan öppna vissa fönster eller använda balkonger under den tid som arbetet pågår. Informationen bör ges skriftligt för att säkert nå alla hyresgäster. Om ett informationsmöte anordnas är det bra om entreprenören medverkar och berättar hur de som utför arbetet kommer att vara klädda och utrustade och hur de kommer att arbeta.

Ett exempel på hur ett informationsbrev kan utformas finns under rubriken Hjälpmedel/Brev till hyresgäster.

Miljökonsultgruppen i Stockholm HB • Drottninggatan 33, 2 tr • 111 51 Stockholm • Gunilla Bernevi Rex • Bengt Gustafsson • Per Lilliehorn
Provided by Webforum